Ekim Ayı Anketimizin Kazananı Belli Oldu!

Ekim Ayı Anketimizin Kazananı

Ekim ayında sizlere direksiyonda olmayı mı, yoksa aracı başkası kullanırken rahat bir yolculuk yapmayı mı tercih ettiğinizi sormuştuk. Sonuç, çoğunuzun direksiyonda olmayı tercih ettiği yönünde. Her iki seçeneğin de kendine göre avantajları ve dezavantajları elbette var. Tüm bunları tek tek sıralayıp fikrinizi değiştirmeye çalışacak değiliz, ama madem kazananımız direksiyon oldu, bu konuyla ilgili ilginç bir soruya cevap arayalım istedik: Bazı ülkelerde trafik sağdan akarken bazılarında neden soldan akar?

İngiltere veya Kıbrıs’a gittiyseniz, hele bir de araç kullandıysanız trafiğin alıştığımızın tersi istikamette aktığını; sürücünün solda değil, sağda oturduğunu görmüşsünüzdür. Peki, ama neden?

Bu sorunun cevabı için henüz otomobillerin, raylı sistemlerin olmadığı ta Ortaçağ Britanyası’na gitmeliyiz; insanların savaşa, avlanmaya, ticarete, gün içinde sosyalleşmeye, keşfe ve akla gelebilecek her yere atla gittikleri dönemlere. O dönemlerde ata binen herkes kılıç taşırdı. İnsanların yüzde 90’ının sağ elini kullandığı dünyamızda kılıcına ihtiyaç duyan kişi tehlikeyi savabilmek için yolun solundan gider, sağ eliyle kılıcını çekebilirdi. Aynı zamanda solundan sarkan kınının kimseye çarpmamasını da bu şekilde sağlarlardı.

1700’lerin sonlarında ise Fransa ve Amerika kırsalında yükler birkaç atın çektiği arabalarla taşınırdı. Bu arabalarda sürücünün oturabileceği bir yer olmadığı için sürücü en arka soldaki ata oturur, sağ eliyle diğer atları kamçılayabilirdi. Bu arabaları kullanan sürücüler diğer at arabalarını görebilmek için de yolun sağından gitmeyi tercih ederlerdi.

İşte bu yukarıda saydığımız farklı şekilde yerleşmiş iki alışkanlığın, zaman içinde şehir düzenlerine ve trafik dediğimiz olgunun gelişmesine neden olması; günümüzde halen dünya nüfusunun yüzde 35’inin soldan, yüzde 65’inin ise sağdan akan trafikte direksiyon sallıyor olmasının temel sebebidir.

İngiliz sömürgeciliğinin etkisiyle İngilizlerin gittiği bütün ülkelerde demiryolları ve trafik soldan akmıştır. Bu yüzden de günümüzde Hindistan, Avustralya, Malta, Kıbrıs ve bazı Afrika ülkelerinde trafik halen soldan akmaktadır. Bu durumun en büyük istisnası Mısır’dır. Çünkü Mısır İngilizlerin eline geçmeden önce Napolyon tarafından ele geçirilmişti ve düzen onun dönemindeki şekliyle kaldı.

Bir başka istisna da Japonya. Hiç İngiliz sömürgesi olmamasına rağmen Japonya’da da trafik soldan akmaktadır. Neden mi? Raylı sistemlerini ilk kuran mühendisler İngiliz’di de ondan!

İşin ilginç tarafı bir zamanlar trafiğin soldan aktığı birçok ülke gerekli düzenlemeler, referandumlar ve değişikliklerle trafiğin akışını sağa çevirdi. Portekiz, İtalya, İspanya, Çekoslovakya, Yugoslavya, Macaristan, Avusturya, Çin, İsveç… Ve hatta Büyük Britanya bile 1960’larda bu değişikliği yapmak istedi, ancak şehir düzenlemeleri maliyetinin milyarlarca pounda mal olacağı göz önüne alınınca bu karardan vazgeçildi.

Yeni anketlerimizde görüşmek üzere!