Ford Teknolojileri: Otomatik Start-Stop Sistemi [Efkan Güçvardar]

Start-Stop

Satış ve Servis Eğitim departmanımızdan Satış Eğitim Uzmanı Efkan Güçvardar, Ford Blog için ilk yazısında Ford Teknolojileri’nden Start & Stop özelliğini detaylı olarak anlattı.

Keyifli okumalar…

Start-Stop

START & STOP

Daha düşük yakıt tüketim değerlerine ve bununla beraber daha çevreci araçlara sahip olmanın hem otomotiv firmaları hem de müşteriler için çok önemli olduğu bir dönemdeyiz.

Otomatik Start & Stop sistemi, aracınız trafik ışıklarında ya da trafikte beklerken hareketsiz kaldığında, motoru otomatik olarak kapatır. Harekete hazır olduğunuzda ise sistem sizi bekletmeden motoru yeniden çalıştırır. Aracınızı ağırlıklı olarak şehir trafiğinde kullanıyorsanız Start& Stop ideal bir özelliktir.

Ford araçlarında B-Max 1.0 EcoBoost, Focus ve C-Max 1.0 ve 1.6 Ecoboost , Kuga 1.6 EcoBoost 150 PS, Tourneo Custom araçlarında standart, Yeni Transit ve Transit Custom araçlarında opsiyonel olarak sunulan Start & Stop sistemi, (şehir içi trafikte) yakıt tüketiminde %10’a kadar tasarruf sağlayabilmektedir.

ODD’nin 2014/03 basın bülteninde yer alan çalışmada 2014 yılı Ocak-Mart döneminde otomobil pazarı ortalama emisyon değerlerine göre incelendiğinde, en yüksek paylara %38,6 oranıyla 100-120 gr/km arasındaki otomobiller (34.480 adet) ve ardından yine %28,9 pay ile 120-140 gr/km arasındaki otomobiller (25.834 adet ) sahip olmuştur. Düşük emisyon seviyesine sahip olmak demek en az yakıt tüketimine sahip olmak anlamına da geliyor.

 

START & STOP SİSTEMİ NASIL ÇALIŞIR?

Start & Stop sistemi, yoğun trafikte ve trafik ışıklarında beklediğinizde vitesi boş konuma alıp ayağınızı debriyaj pedalından çektiğiniz anda motorun boş yere çalışmasını engelleyerek motoru durdurur. Bu sayede hem yakıt tasarrufu sağlamış hem de CO2 emisyon seviyesini azaltmış olursunuz. Hareket etmek için motoru çalıştırmak istediğinizde debriyaja basmanız yeterlidir.

Sistemin çalışabilmesi için :

  • Dış hava sıcaklığı 0 – 30 ⁰C arasında olması
  • Akü şarj seviyesinin yeterli olması
  • Aracın hızı 3-4 km/h altında olması
  • Vitesin boş konumda olması
  • Debriyaj pedalına basılmaması
  • Klima Sistemi yoğun bir sekilde çalışmaya gerek duymamalıdır. Örnek olarak, çok soğuk bir aracı ısıtmaya çalışmak veya çok sıcak bir aracı soğutmaya çalışmak gibi
  • Cam rezistansları açılmamış olmalı
  • Motor soğutma suyunun çalışma sıcaklığına ulaşması
  • Sürücü kapısının kapalı olması
  • Dizel Partikül Filtresi (DPF) rejenerasyonu yapmıyor olması

gerekmektedir. Start & Stop sistemi tarafından durdurulan motorumuz yukarıdaki maddelerde oluşan değişikliklere göre motoru otomatik olarak çalıştırır.

 

START & STOP SİSTEMİNİN FAYDALARI NEDİR?

Türkiye’deki sürücüler trafiği biraz daha keyifli hale getirmek için midir bilinmez ama trafik ışıklarında hiç sıkılmadan, yakıt tüketim artışını ve ileride olabilecek debriyaj bilye arızasını umursamadan adeta oyun oynarlar. Bu oyunun ismi resmi olarak konulmasa da benim tabirimle “Yeşili Kim Gördü?” ’dür. İnsanlar yeşil trafik ışığını görür görmez kornaya basıp hareket etme telaşındadırlar. Peki, sürücüler bu oyun yüzünden neler kaybediyor dersiniz?

Start & Stop sistemi, trafik ışıklarında ve yoğun trafiklerde beklediğinizde motorun boş yere çalışmasını engelledikten 2 saniye sonra sizi kâra geçirmeye başlar. 2 saniyelik süre içerisinde de tekrar motoru çalıştırmak için gerekli yakıtın tasarrufunu yapmaktadır. Yani kırmızı ışıkta 90 saniye beklediğinizde 88 saniye motorunuzun rölantide yaktığı yakıtı deponuzda tasarruf etmiş oluyorsunuz.

Genelde Start & Stop sisteminin sürekli motoru durdurup çalıştırmasından dolayı motorun ilk hareketini sağlayan marş motorunun ömrünün erken bitmesinden ve servis maliyetlerinden çekinilir. Ancak bu sisteme sahip olan motorların marş motorlarının sertleştirilmiş marş dişlisi malzemesi, güçlendirilmiş kavrama, daha uzun fırçalar, sargılı valf yayı ve kavraşma çatal yapıları farklıdır. Start & Stop sistemine sahip olmayan bir marş motoru yaklaşık 35.000 defa marş basmaya göre tasarlanmışken Start & Stop sistemli araçta bu binek araçlarda 150.000, ticari araçlarda ise 300.000 defadır.

Motorun çalışmasının geç olacağını ve bu bekleme süresine tahammül edemeyeceğinizi söyleyebilirsiniz ancak anahtarsız çalıştırmaya sahip bir aracın çalışma süresi 500 milisaniye (0.5 saniye) iken Start & Stop sisteminde debriyaja basarak 700 milisaniyede (0.7 saniye) motorunuzu tekrar çalıştırmış olacaksınız. Siz de takdir edersiniz ki iki sistem arasındaki 0.2 saniyelik fark korkularınızın çok gerisinde.

Yeni Transit araçlarımızda Start & Stop sistemli aracın ortalama yakıt tüketimi, sistemin olmadığı Yeni Transit aracına göre 100 km’de 0.3 lt daha azdır. Ticari araçların yıl içersinde çok yüksek kilometrelere hemen ulaştığını düşündüğümüzde yılda 150.000 km yol yapan bir Yeni Transit müşterisi Start & Stop sayesinde 450 lt. yakıt tasarrufu elde edecektir. Dizel yakıtının litresini 4.30 TL’den hesapladığımızda yılda 1.935 TL’lik bir tasarrufa ulaşmış oluyorsunuz. Bu tasarrufla çok daha fazla kilometre yapabilir ve periyodik bakımlarınızın maliyetlerini karşılayabilirsiniz.

Start & Stop teknolojisi kadar çevrenize ve bütçenize uygun 1.0 litrelik EcoBoost motorundan bahsetmeden olmaz. Bu mucize motorun neler yapabileceğini kendi gözlerinizle görün istedim.

 

 

Hem çevreyi hem de cebinizi koruyan böyle bir teknolojiye sahip olmak sizce de bir ayrıcalık değil midir?

Efkan Güçvardar