Platooning: Otonom Konvoy

Burak Gökçelik
burak gökçelik

Burak Gökçelik Mühendislik ve Teknoloji Geliştirme Lideri

Dünya büyük bir değişim ve dönüşümden geçerken, teknoloji ve dolayısıyla dijitalleşme dünyanın bütün endüstrilerinde hızlı değişimlere sebep olan en önemli iki faktör. Bu iki faktörün en çok etkilediği alanların başında da bizim sektörümüz, yani otomotiv geliyor.

Otomotiv sektörünün teknolojiyi üreten veya ilk kez değerlendiren sektörlerden biri olduğunu söylemek mümkün. Bu yüzden bizler de yeni ve ileri teknolojileri yakından takip edip kendi bünyemizde değerlendirebilmek için Ar-Ge merkezimizdeki çalışmalarımıza hız kesmeden devam ediyoruz.

21. yüzyılın başlarından itibaren otomotiv sektörü tıpkı 100 yıl önceki gibi büyük bir evrim sürecine girdi. Dönüşümün temel taşı olan dört yıkıcı teknoloji otomotiv sektörünü yeniden şekillendirmek için iş başında. Bu teknolojiler bizim de yakından takip edip sürekli geliştirmek için çalışmalar yaptığımız; Bağlı, Elektrikli, Paylaşımlı ve Otonom Araçlar.

Bildiğiniz gibi 2019 Uluslararası Yılın Kamyonu (International Truck of the Year) seçilen yeni çekicimiz F-MAX ile Ford Otosan’ın yarım asırlık kamyon üretim gücü ve tecrübesini tüm dünyaya kanıtladık. Bugün bir aracı, motoru dâhil, geliştirip üretebilecek mühendislik yeteneğine sahibiz ve bu sayede Ford Otosan olarak ürettiğimiz teknolojileri ihraç eden bir şirket konumundayız.

Geçtiğimiz günlerde ağır ticaride tam otonom, yani sürücüsüz araca giden hedefimiz doğrultusunda, AVL firması ile 3 yıllık bir iş birliğine imza attık. Ortak geliştireceğimiz bir Ar-Ge projesi olan “Platooning-otonom konvoy” teknolojisiyle gelecekte değişecek olan ulaşım ve taşımacılık sektöründeki dinamikleri yakalamak için büyük bir adım attık.

Ford’un küresel ürün geliştirme merkezlerinden birine sahip olan Ford Otosan’da ürettiğimiz araçlar, ağır ticari endüstrisinde dünya çapında rekabetin boyutlarını değiştiriyor ve bizler her gün 1500 Ar-Ge çalışanımızla, tüm potansiyel ihracat pazarlarında rekabet edecek ürünler sunabilmek için ileri teknolojiler üzerinde çalışıyoruz. Hatta ağır ticaride Türkiye’nin ilk yerli şanzımanını geliştirip, üreteceğiz ve 2021 yılından itibaren kamyonlarımızda kendi ürettiğimiz şanzımanımızı kullanmaya başlayacağız.

Başarımızın geldiği bir diğer nokta ise sektörde müşterilerimizin ihtiyaçlarına tam cevap veren araçlar üretme isteğimiz ve buna yönelik yaptığımız çalışmalar. Biliyoruz ki, gelecekte doğacak ihtiyaçlar konusunda geliştirdiğimiz öngörüler ve yenilikçi vizyonumuz da bizi bir adım öne taşıyacak.

Bu bağlamda bizler de kendi yol haritamızı oluşturmaya karar verdik ve devrim niteliğindeki bir teknoloji olan “Platooning-otonom konvoy” konusunda çalışmalarımızı yoğunlaştırdık. “Platooning” teknolojisinde, şehirlerarası taşımacılık yapan ağır ticari araçların, seyir halinde iken birbirlerini yakın mesafeden takip etmeleri sağlanıyor. Böylece gerek yakıt tüketimi gerekse karbon emisyonları azaltılabiliyor. Bu da hem çevreyi korumaya destek olurken hem de işletme maliyetlerini önemli ölçüde aşağı çekiyor. Türkiye’de bir ilk olan bu Ar-Ge projesi, maliyetleri azaltmanın ve güvenliği artırmanın dışında otonom ve birbirine bağlı-bağlantılı araçlar konusunda Türk otomotiv sektörünün önemli ilerlemeler kaydetmesine olanak tanıyacak.

Ağır ticari araçların yüksek hızdaki seyirde yakıt tüketimini etkileyen en önemli faktörlerin arasında “rüzgâr direnci” de var. Bu teknoloji sayesinde, araçların oluşturdukları rüzgâr tünellerinden faydalanması, rüzgâr direnci etkisinin önemli ölçüde azaltılması hedefleniyor.

“Platooning” hakkında merak edilen bir diğer konu da sistemin güvenli olup olmadığı. Bu sistem aslında bir sürücünün normalde gerçekleştirebileceğinden daha hızlı, daha güvenilir ve doğru tepkiler göstererek, sürücü kabiliyetlerini desteklemek üzere tasarlanacak.

Projemizin 3 yıl sürecek Ar-Ge çalışmalarında; AVL Regensburg Almanya, AVL Türkiye ve Ford Otosan mühendisleri tüm yazılım geliştirme çalışmalarını, araç üstü testlerini ve süreçleri birlikte yürütecek. Bu iş birliği ile sahip olduğumuz mühendislik ve Ar-Ge yeteneğini bir adım daha ileri taşıyıp, otonom sürüş konusunda geleceğin taşımacılık sektörünü şekillendirmede büyük bir adım atacağız.