IToY F-MAX’e Çok Yakıştı!

F-MAX IToY

Ağır ticari araç üreticileri için en önemli ödül şüphesiz IToY (The International Truck of the Year/Uluslararası Yılın Kamyonu)’dur. Günümüze kadar bu ödüle layık görülen ağır ticari araçların her yönden gelişimi bu ödülün ana felsefesi ve dahası sağladığı dış motivasyonun sonucudur. Ödülün kazananının, sadece işinin ehli ve sektöre dair gelişmeleri tüm detaylarına kadar yakından takip eden “bilirkişiler” tarafından belirleniyor olması da ödülü sektör için çok farklı bir konuma taşımaktadır.

Bu ödül bizim için de çok önemli, çünkü bu ödül uluslararası alanda hizmet veren Ford Trucks’ın dünya standartlarında ve hatta standartların üzerinde bir çekici üretme hedefiyle çıktığı bu yolda F-MAX ile hedefe ulaştığımızın en büyük habercisi. Yeni çekicimiz F-MAX'ın IAA Hannover Ticari Araç Fuarı’ndaki dünya prömiyerinde takdim edilen bu gurur verici ödül hakkında sizlere biraz bilgi verelim istedik.

IToY nedir, ne değildir?

Aralarında Türkiye’nin de bulunduğu 25 farklı Avrupa ülkesi temsilcilerinden oluşan IToY jürisi, ülkelerinin önde gelen kamyon dergilerinde çalışan deneyimli gazetecilerden seçilir. Jürinin ana görevi, ödül kuralları gereğince o yıl üretilen kamyonlar içinden “seçmen ülkeler arasında kara yolu taşımacılığına en fazla katkıda bulunan” adaya “Uluslararası Yılın Kamyonu” ödülünü takdim etmektir. Aday kamyonların teknik, mali ve sürüş özelliklerinin yanı sıra güvenlik ve çevrecilik özellikleri de jüri tarafından değerlendirilir. IToY kâr amacı gütmeyen, demokratik bir organizasyondur ve jüri ortak kararlarla hareket eder. Jüri yıl içinde birkaç kere bir araya gelerek yeni adayları ve gidilecek lansmanları seçer. Ayrıca kara yolu taşımacılığını ileriye taşıyacak adımları belirlemek adına ülke yetkilileri ve sektör temsilcilerine destek olur.

Ödül fikri nasıl ortaya çıktı?

1976’da Büyük Britanya’da bir kamyon dergisi editörü olan Pat Kennett, Seddon Atkinson SA200’ün test sürüşünü yaparken konfor ve güvenlik anlamında bu aracın rakiplerinden açık ara önde olduğunu ve birçok yenilikle donatıldığını fark eder. Bu tarz yeniliklerin geliştirilmesi ve kullanılmasının ödüllendirilmesi gerektiğini, böyle bir ödülle üreticilere bir motivasyon kaynağı olunabileceğini düşünür. Çok geçmeden Kennett ve patronu Andrew Frankl “Yılın Kamyonu” ödülünü oluştururlar. 1977’de ilk ödül Seddon Atkinson’a verilir. O yıl ulusal bir ödül kapsamında olsa da Kennett ve Frankl kendi vizyonlarını paylaşan başka Avrupalı temsilcilerle temasa geçerler. İlk “uluslararası jüri” 1977 yılı ortalarında Danimarka, Belçika, Almanya, Hollanda, İsveç ve Büyük Britanya’nın katılımıyla kurulur. Tüm jüri üyeleri kamyon ve kara yolu taşımacılığı üzerine oldukça deneyim sahibi ve kendi ülkelerindeki ağır ticari araçları değerlendirme yetisine sahip profesyonel gazetecilerdir. Yıllar geçtikçe jüri sayısı da artar ve Batı Avrupa’dan 13 ülkeden temsilci katılımı olur. 1990’larda Doğu Avrupa’nın da pazara girmesiyle tüm Avrupa’yı kapsayan bir jüri oluşturulur. Günümüzde IToY jürisi 25 üyenin altına düşmemektedir.

Kazanan nasıl belirleniyor?

IToY’un kurulduğu yıllarda geçerli olan yalın kriterler, sektör geliştikçe ve ödül bir itibar ve reklam unsuru olarak değerlendirilmeye ve dolayısıyla üreticiler arasındaki rekabeti artırınca zorlaştırıldı. Ödül günümüzde ilk zamanlarında olduğundan farklı bir sistemle sahibini bulmakta. Uluslararası Kara Yolu Taşımacılığı Birliği (IRU)’nden tarafsız bir hakem tüm jüriden gelen oyları toplamakta, böylece hiçbir üye bir diğerinin oyundan etkilenmemektedir. Hakemde toplanan oylar jüri başkanı tarafından o yıl düzenlenen en önemli ağır vasıta fuarlarından birinde kazanan adaya takdim edilir.