“Geleceğin Fabrikası”nı Bugünden Yaratıyoruz!

Güven Özyurt
güven özyurt

Güven Özyurt Ford Otosan Lideri

Geleceği tahmin etmenin en iyi yolu onu yaratmaktır. – Peter Drucker”

Endüstri 4.0 ve İleri Üretim Teknoloji Süreçleri ile desteklenen “Geleceğin Fabrikası” hedefine ilerleyişimizde çok önemli bir adım daha attık.

Yeniköy Montaj ve Üretim Planlama ekiplerimiz, gerçekleştirdikleri Trim 2 Hattı Kitting (Araç Bazlı Malzeme Sevkiyatı) projesi ile hat kenarı stoklarını kaldırarak; tam otomasyonla, parçaların sıralı bir şekilde araç ile eşleştirilmesini sağladılar.

Bildiğiniz üzere, otomotiv sektöründe montaj atölyeleri insan yoğunluğunun en fazla olduğu çalışma alanlarıdır. Geleneksel sistemlerde parçalar hat kenarında belirli miktarlarda stok olarak tutulur ve hat kenarına ihtiyaca göre sevkedilir. Bu durum hem hat kenarında envanter ihtiyacına hem de üretim operatörünün işini yapabilmesi için üretim bandındaki araçla bu parça stoğu arasında sürekli olarak hareket etmesine yol açar. Bu hareket sırasında geçen süre, üretime ve müşteriye değer katmayan süreçlerin başında gelir.

Şimdi bu akışı değiştiriyoruz. Bunun sebebi gün geçtikçe artan araç ve parça çeşitililiği. Gelecekte neredeyse her bir müşteriye özel araçlar üreteceğiz. Bir yandan değişen müşteri beklentisi ve teknolojik trendler, diğer yandan da çevresel faktörler önümüzdeki dönemde klasik içten yanmalı motorlara sahip aktarma sistemleri ile elektrik tahrikli sistemlerin bir arada yaşayacak olmasını gerektiriyor.

Geri ödeme süresi iki buçuk yıl olan % 100 Ford Otosan tasarımı bu proje ile; her bir araca özel hazırlanmış parça grupları hata önleme sistemleri (pick to light) ile desteklenen sıralama alanında, proje için özel tasarlanmış tekerlekli sehpalara yüklenerek otomatik bir şekilde AGV’lerle (otonom taşıyıcı araç) hat kenarına sevk ediliyor ve ilgili rotada parça ikmal trafiğinin % 28 oranında azalmasını sağlıyor.

Hat kenarına gelen tekerlekli sehpalar, özel tasarım eşleştirme ekipmanları ile yürüyen hatta aracın yanına konumlandırılıp hat üzerinde araç ile birlikte hareket ediyorlar. Operatörlerimiz bu şekilde araca takacakları parçalara en fazla 1 metre mesafeden ulaşabildiği için yürüme ve parça taşıma kaynaklı verimsizlikleri ortadan kaldırmış oluyoruz. Üretim hattı sonunda boşalan tekerlekli sehpalar da otomatik bir şekilde hattan dışarı çıkıyor ve AGV yardımıyla tekrar sıralama alanına dönüyor. Tüm bu çevrim insan eli değmeden, otomatik olarak tamamlanıyor. Bu anlamda da Ford Otosan bünyesinde tam otomatik çevrimli ilk kitting uygulaması olarak öne çıkıyor.

Bu sistemde kullanılan doğal yönlendirmeli AGV’ler, üretim hattı ile haberleşerek tam zamanında parça sevkiyatını sağlamasıyla bir ilk. Hat kenarı stokların kalkmasıyla yürüme, parça taşıma, eğilme gibi ergonomi ve iş güvenliği riskleri de azaltıldı. Ayrıca alandaki ekipmanların kablosuza dönüştürülmesiyle endüstriyel hijyen (sessiz fabrika) performansında önemli iyileştirme elde edildi.

Mekanik, elektrik ve yazılım altyapısının şirketimizin öz kaynakları ile tasarlanıp devreye alındığı projemizle gelecek dönem fabrikalarımızda hedeflediğimiz hat kenarı sıfır stok vizyonumuzu bugünden tecrübe etme şansı yakalamış olduk. Bu vesileyle belirtmeliyim ki pek yakında bu süreçte kendi tasarımımız olan AGV’lerimiz çalışmaya başlayacak.

Türkiye’nin en değerli ve çok tercih edilen sanayi şirketi olma vizyonumuz ile gerçekleştirdiğimiz tüm projelerde kendi insan kaynağımızın yanı sıra yerli iş ortaklarımızın gelişimine de önemli destek sağlıyoruz. Bu bağlamda tasarımından devreye alınışına kadar olan her aşamada özveriyle çalışan değerli çalışma arkadaşlarıma ve ayrıca projede bizlerle birlikte görev alan IROB, Cansın İnovasyon ve Kalesan firmalarına teşekkürlerimizi sunmak isterim.