Dijital Dönüşümde Yönetişim Nasıl Olmalı?

Hayriye Karadeniz
hayriye karadeniz

Hayriye Karadeniz Dijital Ürünler ve Servisler Lideri

Dijital dönüşüm yolculuğuna çıkmak isteyen şirketlerin bu süreci yönetmeye nereden başlayacakları, nelere dikkat etmeleri gerektiği konusunda akıllarında soru işaretleri olduğunu biliyorum. Benim bu yolculuğa çıkacaklara tavsiyelerim şunlar:

1. Stratejiniz Olmalı

Öncelikle söylemeliyim ki tüm iş süreçlerinde olduğu gibi dijital dönüşüm sürecinde de ciddi bir planlama gerekiyor. Şirket önceliklerini, vizyonunu, misyonunu, takvimimizi, kaynaklarımızı, ölçme ve değerlendirme araçlarımızı ve bütçe kaynaklarını göz önünde bulundurarak bu süreci sağlıklı bir şekilde yönetmeliyiz. Yere daha sağlam basabilmek için önceliklerimizi, şirketimizin gitmek istediği yöne ve ana stratejisine uygun şekilde belirledikten sonra adımlarımızı atmaya başlayabiliriz. Bulunduğumuz sektörü çok iyi okumalı, sadece 5-10 yıl değil, 15-20 yıl sonra da nerede olacağımızı konuşmalıyız. Rakiplerimizi ve teknolojileri yakından izlemeli, finansal destek anlamındaki kapasitemizi tartmalı, şirketçe gerekli yetkinliklere ne kadar sahip olduğumuzu öğrenmeliyiz. Stratejimizi tüm paydaşların fikirlerini aldığımız çekirdek çalışma grupları kurarak oluşturmaya başlarsak, dijitalleşme stratejimizi uygulamaya geçtiğimizde bu grupları ihtiyaçlarımıza göre genişletip güçlendirebiliriz. İşte burada bir sonraki madde daha çok önem kazanıyor.

2. Çalışanların Desteğini Alın

Dijital dönüşüm yolculuğumuzda, çalışanların desteğini almanın çok önemli olduğunu düşünüyorum. Çünkü şirketlerin bu önemli süreci yalnız başına yürütmesi mümkün değil, çalışanların da mutlaka yanımızda olması gerekiyor. Şirketleri baştan başa yenileyecek bu dönüşüm sürecinde, değişikliklerden en fazla etkilenecek kesim çalışanlarken, onları sürece dahil etmemek büyük bir hata olur. Örneğin, dijital dönüşüme başlamadan önce çalışanlarınızın dijital IQ’sunu ölçebilirsiniz. Biz benzer çalışmaları Ford Otosan’daki sürecimize başlarken yaptık. Bunlar ihtiyaçlarımızı ve kaynaklarımızı belirlemede bize önemli iç görüler sağladı. Buradan yola çıkarak çalışanların dijital dönüşüm konusundaki bilgilerini artırmak için eğitimler düzenlemeli, dijitalleşmenin şirketinize katacaklarını paylaşmalısınız. Ayrıca, dijital dönüşüm yönetişiminde önemli bir rolü olan sürdürülebilir iletişime de zaman ayırmalısınız. Şirketinizdeki kurumsal iletişim, halkla ilişkiler ve iç iletişim birimleriyle yakından çalışarak dönüşüm vizyonunuzu çalışanlarınızla paylaşmalısınız. Böylece şirketinizde bir süreç çerçevesine oturtulmuş güçlü bir dijital kültür oluşturarak herkesi aynı çatı altında toplayabilirsiniz.

3. İş Süreçlerinizi Dijital Ortama Aktarın

Dijital dönüşüm, herhangi bir departmana özgü değildir, bütün şirketi kapsayan bir süreçtir. Dolayısıyla şirketler bu dönüşüm yolculuğunda, bütün iş süreçlerini tek tek dijital ortama adapte etmeli. İşe önemli dokümanların dijital ortama aktarımıyla başlanabilir. Belgelerin dijital ortamda yönetimiyle hem iş akışını daha hızlı yürütebilir hem de kağıt tasarrufu yaparak sürdürülebilir geleceğe de katkı sağlayabilirsiniz. Bugün Ford Otosan Kocaeli fabrikalarımızdaki çalışanlarımız, üretim bandında ham madde tedariki yapmak istediklerinde kağıt sipariş formu doldurmak yerine dijitalleşmenin sunduğu kolaylıklardan yararlanıyor, zaman ve kaynaklardan tasarruf ediyorlar. Bunlar tabii ki en temel örnekler. Dijitalleşmenin daha komplike iş süreçlerinin de üstesinden gelebildiğini görüyoruz. Örneğin, yine fabrika çalışanlarımız sanal laboratuvarlarda ürün montaj eğitimi alabiliyorlar. Bu sayede eğitim için ayırdıkları zaman ve iş gücünden tasarruf ederken, güvenlik risklerini de azaltabiliyorlar.

Dijitalleşmenin verimlilik anlamındaki kazançları hepimiz için çok büyük. Ancak bu demek değildir ki şirketimizdeki her süreç dijitalleşmelidir. Dijitalleşmeyeceğiniz süreçleri belirlemek de çok stratejik bir karardır. Hangi dijitalleşme projelerinin zamanınızı ayırmaya değeceğini, kurum vizyonunuza ve en başta oluşturduğunuz stratejiye uyumunu gözeterek belirlemelisiniz. Hatalar her zaman olabilir, yönetişimde önemli olan, istediğinizi elde edemediğiniz, kaynakları boşa harcayan ve vazgeçilmesi gereken dijital projelerin de zamanında tespit edilip terk edilme, durdurulma ya da erteleme olgunluğunda olmaktır.

Umarım bu yazım ile dijitalleşme yol haritanızı çizmenize biraz olsun yardımcı olabilmişimdir. Son olarak bu yolculuğun uzun bir yolculuk olduğunu, sabırla ve heyecanla sonuçlarını beklemek gerektiğini de hatırlatmak isterim.